úterý 29. července 2014

Čistý - Julianna Baggott

Čistý - originální námět? No, to možná... 

Čistý - úžasná knížka? No, to už zas ne.

O Čistém už jste určitě slyšeli. Je na něj hned několik recenzí, nebo projektů a co já vím, tak všechny kladné. Sice mě to mrzí, ale já musím nesouhlasit. 

Knížka se odehrává v budoucnosti a Země je zničená po útoku jaderných bomb. Při explozích se tavily plasty, tavil se kov, tavilo se skoro všechno a živé věci tak splynuli se svým okolím. Pressia (naše hlavní hrdinka) má místo jedné ruky hlavu panenky. Setkáváme se i s klukem, který má živé ptáky v zádech. Pak jsou tu i tzv. Blíženci, to jsou lidé, kteří splynuli do sebe. Nebo klidně i se zemí. 

Hlavní hrdince bude brzo 16, a proto se musí schovávat před OSR (operace svatá revoluce), která by ji naverbovala a ona by se svým postižením těžko přežila. Ale né všichni s něčím splynuli. Existují i jistí vyvolení, kteří měli možnost schovat se v Dómu. Říká se jim Čistí. Mimo Dóm se většinou neoblíbení (že nevíte proč? :-D) a mladší generace (nebo i starší? No to je fuk.) Dómu má jaksi jiný pohled na svět. Ve škole je učí, že do Dómu by se vlastně vešli všichni, ale oni byli buď nemocní, takže by mohli nakazit ostatní a ohrozit zbytek populace, nebo byli hrooozně tvrdohlaví a sami se rozhodli, že se neschovají. Mladý Patridge žije v Dómu a je Čistý. Jednou se jeho otec prořekne a on zjišťuje, že jeho matka možná nezemřela při explozích, ale že je možná přežila a teď žije za zdmi Dómu. Patridge se rozhodne, že se svou matku pokusí najít a z Dómu uteče. Jak můžete předpokládat, cesty Preissy a Patridge se zkříží a celkem se nám to tu zvrtne...

To všechno zní hrozně zajímavě, že? Taky mi to tak přišlo. A co si budeme povídat, námět zajímavý je. Ale tahle knížka mě tak nudila, že jsem ji četla skoro celý týden. Vůbec mě to nebavilo, nudilo mě to a hrozně mě to štvalo, protože jsem měla celkem velké očekávání. Pořád jsem měla pocit, že i když tam děj byl, byl napsaný způsobem, jako by autorku vůbec nebavilo knížku psát a byla z toho znuděná. Z tohohle námětu by se toho dalo vytřískat tolik, že by se o ní dlouho mluvilo jako o bombastické knížce. Ale s tímhle stylem.... No nevím, nevím. Takže závěr? Když už si jí koupíte, nic moc bych od toho nečekala. To by byla nejspíš chyba.

2 komentáře:

  1. Ale nee, to mi ani neříkej, už ji mám objednanou k narozeninám :D A také mám vysoká očekávání díky vší té chvále a povyku okolo této knihy. No, tak tedy uvidíme :)

    OdpovědětVymazat
  2. A já se na Čistého tak těšíííím :D sakra

    OdpovědětVymazat